Kuonan kierros ja Kuonan kuntorata

Kuonan kierros 7,8 km

Saapuminen

Haapajärven keskustasta lähdetään Pyhäjärvelle päin valtatietä 27, ja ajetaan n. 6,6 km ja käännytään oikealle Väliojan tielle ja ajetaan n. 0,3 km, Väliojan koulu on vasemmalla, josta reitti alkaa.

Reittihuolto

Kuona-Väliojan Kyläyhdistys ry
puh. 0400-256576.

Reittiseloste

Kuonan kierros on jaettu reitti, jossa kesällä on kävely-, pyörä/maastopyöräilyreitti ja talvella hiihtoreitti. Reitti alkaa Väliojan koululta, ja kulkee Kuona-Väliojan kylän läheisyydessä. Reitti on viitoitettu maastoon. Reitin voi kiertää ympyrä reittinä tai sitten voi kulkea lyhyempiä matkoja. Reitti on rakennettu vuosina 2020-2021,  joten osittain reitti voi olla pehmeä, mutta käytön myötä reitti tasaantuu. Reitille on tehty useita siltoja, laavu ja kuivakäymälä, ja kaikki reittirakenteet ovat uusia. Osittain reitti kulkee alussa maantiellä, ja reitillä on muutama tienylitys, mutta muuten reitti kulkee entisillä poluilla ja sähkölinjalle tehdyllä leveällä uralla.

Kuonan kierros alkaa Väliojan koululta, josta lähdettäessä vasemmalle Väliojantietä, ja kuljetaan n. 0,5 km, josta reitti poikkeaa loivasti vasemmalle sähkölinjan suuntaisesti. Reittiä kuljetaan n. 2 km, josta reitti eroaa Kuonan kuntoradalle oikealle ja kääntyy vasemmalle Kuonan kierrokselle. Kuonan kierrokselle käännyttäessä on heti tien 27 ylitys (Pyhäjärven tie), reittiä jatketaan tienylityksen jälkeen suoraan n. 1 km, ja tullaan laavulle.

Laavulta jatketaan reittiä vasemmalle n. 1 km, jonka jälkeen tulee Nokkoudenperäntien kohdalla seuraava tien ylitys, tien ylityksen jälkeen jatketaan matkaa n. 0,8 km, josta voi halutessaan kääntyä 0,4 km päässä olevalle Väliojan koululle tai jatkaa matkaa suoraan. Suoraan jatkettaessa tullaan Puronperäntielle ja käännytään vasemmalle ja tullaan nopeasti valtatie nro 27 (Pyhäjärventie), ylittäen sen ja kääntyen heti valtatien ylityksen jälkeen jyrkästi vasemmalle puusillan yli, jota jatketaan n. 1 km ja saavutaan Väliojantielle ja siitä jatketaan Väliojan koululle.Pyhäjärven tien ylityksen jälkeen, jonkin matkaa reittiä jatkettaessa voi käydä lisälenkkinä Puten lenkin tai kulkea suoraan.

Kuonan kierroksen reitti on koko matkaltaan tasaisehko, kun huomioidaan, että reitti on monelta osin uusi eikä ole vielä tiivistynyt käytössä. Käveltävissä, juostavissa ja pyöräiltävissä periaatteessa hyvin milloin vain mutta märällä kelillä joissakin paikoissa voi olla pohja mutainen ja pehmeä, tämä kannattaa huomioida ulkoilujalkine valinnoissa. Reitin voi kulkea ulkoilujalkinein kaikkein märintä kautta lukuun ottamatta. Pyöräilyssä pehmeällä alustalla ja varsinkin nevan läpi kulkevalla osuudella leveät ja kantavat renkaat ovat parhaat.

Kuonan kuntorata 2,6 km

Saapuminen

Väliojan koululta aloitus:

Kuntoradan alkupiste:
Haapajärven keskustasta lähdetään Pyhäjärvelle päin valtatietä 27, ja ajetaan n. 6,6 km ja käännytään oikealle Väliojan tielle ja ajetaan n. 0,3 km, Väliojan koulu on vasemmalla, josta jatketaan Kuonantietä, kuntoradan osoite on Kuonantie 54.

Reittiseloste

Kuonan kuntorata on valaistu rata. Kuntoradalle on merkitty reitti Kuonan kierrokselta, mistä se eroaa omaksi reitikseen n. 2 km Väliojan koululta Kuonan kierroksesta. Kuonan kierrokselta lähdettäessä reitti kulkee tienpohjia ja polkuja pitkin, itse Kuntorata on pehmeä pohjainen rata, jossa on kuorikate kerros, pituudeltaan Kuntorata on 1,6 km. Kuonan kierrokselta kuntoradalle on n. 1 km.