Haapajärven kaupunki uudistaa markkinointiaan

 

Haapajärven kaupunki on käynnistänyt kuluvan syksyn aikana mittavan markkinointiuudistuksen. Markkinointiuudistusta on työstetty viidessä työpajassa, joihin on osallistunut kaupungin viestinnästä vastaavia henkilöitä kaupungintalolta, Yrityspalveluista ja kaupungin tytäryrityksistä. Sparraajana on toiminut keskipohjanmaalainen mainostoimisto Creamedia.

Työpajojen tuloksena syntyi Viestinnän, markkinoinnin ja brändäyksen suuntaviivat vuoteen 2025 asti ja Markkinoinnin kehittämisen käytännön toimet vuosille 2018-2020. Näissä tärkeimmäksi tavoitteeksi määriteltiin kaupungin muuttotappion kääntäminen positiiviseksi viestimällä erityisesti Haapajärveltä poismuuttaneille. Varsinkin nuoret parit, jotka miettivät perheen perustamista ja oman talon rakentamista voivat kokea yhteisöllisyyden, luonnon läheisyyden ja hyvät harrastusmahdollisuudet houkutteleviksi.

  • Haapajärvellä hyvän arjen eväät löytyvät lyhyiden etäisyyksien mahdollistamasta ekologisesta elämäntavasta sekä sukulaisten ja kavereiden läheisyydestä lapsiperheen tukena. Mummovoima on jotain, mitä kaupungeista ei löydy, toteaa työtä vetänyt kaupunginjohtaja Juha Uusivirta. 

Myös vanhemmat Haapajärveltä lähtöisin olevat pariskunnat saattavat tuntea työuransa loppuvaiheessa houkutusta palata kotiseudulleen työskentelemään ja eläkepäiviä viettämään.

  • Haapajärvellä on helppo löytää tekemistä ja me tarvittaessa haemme vaikka kotoa mukaan harrastamaan, sanoo työssä mukana ollut Haapajärven Vuokratalojen toimitusjohtaja Taina Ruhala, joka on myös kyläyhdistysaktiivi.

Haapajärvellä työssäkäyviä mutta naapurikunnissa asuvia pendelöijiä houkutellaan asukkaiksi kysymällä, mitä he haluaisivat tehdä ylimääräisellä tunnilla tai kahdella päivässä.  Matkailijoille kootaan tietopaketteja presidentti Ståhlbergista ja Mika Myllylän mitalikokoelmasta sekä kehitetään uusia maaseutu- ja luontomatkailupalveluita.

  • Haluamme kutsua mukaan haapajärvisiä ihmisiä ja yrittäjiä uusia palveluita ideoimaan. Meillä on esimerkiksi hienoja kylämiljöitä, joihin voisi tuotteistaa vaikkapa kesälomapaketteja lapsiperheille, ideoi kaupunginjohtaja.

Yrityksille markkinoidaan valmiita tontteja Ouluntien teollisuusalueelta ja kehitetään biotalouden ympärille tutkimus- ja yritystoimintaa. Haapajärvi valittiin juuri Keski-Pohjanmaan Yrittäjien keskuudesta toimialueen yritysmyönteisimmäksi kunnaksi.

  • Haapajärvellä kuunnellaan yrittäjien toiveita herkällä korvalla ja yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa kaupungin päätöksentekoon. Olemme myös satsanneet resursseihin ja tehty työ alkaa nyt näkyä, iloitsee Haapajärven Yrityspalveluiden toimitusjohtaja Hannu Vuorela. Hän muistuttaa vielä, että Haapajärvi on työpaikkojen suhteen omavarainen.

Markkinoinnin kehittämistyö näkyy kaupunkilaisille lähiaikoina esimerkiksi kaupungin uutta slogania koskevana somekyselynä.

  • Haluamme, että kaupunki näyttää ja kuulostaa aidosti siltä, miten asukkaat sen kokevat. Siksi haluamme osallistaa asukkaat mukaan viestintään ja some on siihen hyvä kanava, kaupunginjohtaja toteaa.
     
  • Kannattaa seurata kaupungin Facebook-kanavaa, sieltä on tulossa paljon muutakin lähiaikoina!

Työssä olivat mukana edellä mainittujen lisäksi myös toimialajohtajat, kirjastotoimenjohtaja, hallintosihteeri, yrityskehittäjä sekä kulttuurituottaja.

Lisätietoja antaa: kaupunginjohtaja Juha Uusivirta p. 044-4456113